Jump to content

TOM - Tomra Systems


dunlop

Recommended Posts

BRA WEBSTER! :biggrin:

 

Det samme har jeg gjort også, skulle bare mangle...

 

Man skal takke disse husene som hiver ut/shorter og sørger for dette billigsalget!

Dette lå litt i korta, dere husker sikkert CA for noen 2-3 uker siden. De gikk ut å "spådde" noe minde i Tyskland...

 

TAKKER! :wink:

 

Tomra kommer "grusomt" tilbake..! :smile:

 

Dette er ein vanvittig overreaksjon, Tomra er veldrevet og har gode tall . CARREFOUR er selskapet som Skarholt snakkar om, utvidelsen av tomras teknologi/marked er stor. Spania-frankrike-italia etc .

 

På bakgrunn av dette har eg lasta opp tomra i dag :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3,3k
  • Created
  • Last Reply

Da var jeg Tomra aksjonær igjen.

Solgte meg ut i januar. Kom meg inn i dag til en vesentlig lavere kurs enn jeg solgte på. Tallene i går var ikke de aller verste. Tomra får nye kontrakter i nye markeder som Hellas, Spania, Frankrike etc. Hvis så er tilfellet at Carrefour er selskapet som har bestilt maskiner fra Tomra er jeg meget positiv til den videre utviklingen til Tomra.

Link to comment
Share on other sites

Har lastet opp litt TOM på 46,0 og ser frem til en innbringende høst! All statistikk viser jo at etter dårlige nyheter for TOM faller den (tildels kraftig) for så å hente seg inn igjen over tid :-) Og jeg vil påstå at (frem)tiden er på vår side for oss Tomra aksjonærer

Link to comment
Share on other sites

Det presses på i NYS

 

Long Island environmentalists are calling for the State Senate to pass the Bigger, Better Bottle Bill before they recess for the summer.

 

The bill was sponsored by Assemblyman Thomas P. DiNapoli (D-Great Neck) and Senator Kenneth LaValle (R-Port Jefferson) and broadens New York’s 5-cent deposit law to include non-carbonated beverages like bottled water and iced tea. It also requires beverage companies to return unclaimed deposits to the state to fund recycling and other environmental protection programs.

 

The bill was passed in the State Assembly on May 10th for the second year in a row. Environmentalists blame its failure to pass in the Senate on Majority Leader Joe Bruno and Senator Carl Marcellino (R-Syosset). They say Senator Bruno opposes it and Senator Marcellino won’t allow it to be considered in the Environmental Conservation Committee.

 

 

 

http://www.northender.com/northend_news_details.jsp?id=337

 

 

______

Link to comment
Share on other sites

Det presses på i NYS

 

Long Island environmentalists are calling for the State Senate to pass the Bigger, Better Bottle Bill before they recess for the summer.

______

 

Ja, det hadde gjort seg med noen gode nyheter nå. Sjansen er vel imidlertid svært liten. Merkelig form for demokrati synes jeg når en mann (Bruno) kan nekte senatet å stemme over loven for andre år på rad. Håper denne mannen går av som senatsleder så fort som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Etter dagens fall, basert på 2. kvartal, så har vel Tomra en P/E på ca 9. Tatt i betraktning at selskapet nå er midt i den største utrullingen av Tyskland, en utrulling som ikke vil foregå i evigheter, samt at tilsvarende resultater fremover beror på markeder som ennå ikke har materalisert seg (risiko!), samt at sentralbankene er i ferd med å stramme inn likviditeten, og oljeprisen, så er vel ikke kursen helt gal?

Link to comment
Share on other sites

Finansavisen Lørdag:

 

TOMRA STUPER.

(jada, bokstavene er så store....)

 

Skuffer når det gjelder snittpris på RVM i Tyskland (Før: 150-175000) (nå: 150-160000)

 

Lever ikke opp til estimatene.

Omsetning og resultat er visst ikke bra.

 

Det var dagens gla`melding fra Finansavisen.

 

Det jeg lurer litt på:

Var det ingen andre positive sider på presentasjonen? (jeg har sett den 3 ganger nå og finner den svært positiv)

Er det estimatene alt handler om?

 

Hvorfor er ABSOLUTT alle artikler om TOM negative?

 

Hva er det jeg ikke skjønner som mener det var ett knall resultat og kjempespennende med Japan, UK, Hellas, USA og Tyskland som "krem på kaka" (sitat Skarholt)

Er Skarholt en luring?

Han lurer iallefall meg til å tro at Tomra faktisk er det stedet jeg bør investere.....

lazy2.gif

Link to comment
Share on other sites

Klart det var en sterk og meget solid rapport på mange måter, det er da også de fleste husene også enig i. Imponerende å øke omsettningen fra 593 til over 1 milliard og EBITA fra -22 til +203 mill...

 

Men, når tallene kommer inn litt under og guidingen(Tyskland) er noe svakere, så kan dette skje. Vi har sett det før med TOM og vi husker vel TAA for noen mnd. siden. 16.12.05 kom selskapet med et resultatvarsel: Noe lavere inntjening og litt svakere markedet fremover.

 

RESULTAT: Aksjen gruses fullstendig og stuper fra 63 til 34 på 2-3 dager......

Alle var nærmest enig om at dette ville gå dårlig. 3mnd. senere, 16.03.06 hadde aksjen nesten doblet seg og stoppet på 62,50.

 

Tomra og Tandbergselskapene har likhetstrekk og jeg tror vi kan få se noe av det samme med Tomra fremover.

 

Det som er viktig nå er et par større ordre, spesielt fra Tyskland. First mente ordretørken i Tyskland kunne ha noe sammenheng med fotball-VM.

 

 

Finansavisen Lørdag:

 

TOMRA STUPER.

(jada, bokstavene er så store....)

 

Skuffer når det gjelder snittpris på RVM i Tyskland (Før: 150-175000) (nå: 150-160000)

 

Lever ikke opp til estimatene.

Omsetning og resultat er visst ikke bra.

 

Det var dagens gla`melding fra Finansavisen.

 

Det jeg lurer litt på:

Var det ingen andre positive sider på presentasjonen? (jeg har sett den 3 ganger nå og finner den svært positiv)

Er det estimatene alt handler om?

 

Hvorfor er ABSOLUTT alle artikler om TOM negative?

 

Hva er det jeg ikke skjønner som mener det var ett knall resultat og kjempespennende med Japan, UK, Hellas, USA og Tyskland som "krem på kaka" (sitat Skarholt)

Er Skarholt en luring?

Han lurer iallefall meg til å tro at Tomra faktisk er det stedet jeg bør investere.....

lazy2.gif

Link to comment
Share on other sites

Hallo igjen,

synd å lese at det går så dårlig med TOM investeringene.

Jeg har ved flere anledninger tidligere påpekt at TOM er et farlig og ulønnsomt prosjekt å bli forelsket i.

Var selv en av dem som solgte meg ut i fjor etter over 100% stigning i TOM for å gjenta suksessen da TAA raste, noe som forøvrig var et helt ubegrunnet ras i aksje sammenheng.

 

TOM er en farlig forelskelse, og selskapet vil ikke på lange tider komme tilbake til gamle høyder. Jeg gidder ikke argumentere om hvorfor, men når positive meldinger ikke fører til stigning i kursen, er dette et sterkt salgsignal.

 

En sammenstilling som folk bør tenke over ;

Tom er i likhet med Nera et produksjonselskap, begge verdensledende innen sine områder uten sammenlikning forøvrig.

Teknologisk ligger Nera mange divisjoner over TOM, uten at dette har hjulpet Nera, når det er andre negative faktorer i bildet. Vi snakker om markedandeler som igjen har sine begrensninger når det gjelder antall aksjer i selskapet som merverdiene skal for deles på.

For ordens skyld vil jeg gjøre oppmerksom på at jeg ikke har aksjer i Nera eller TOM, og kommer heller ikke til å ha det i overskuelig fremtid.

 

Jeg lever veldig godt av aksjehandel og har sikkert en betydelig større portefølge enn de fleste her på forumet. Samtidig har jeg en strategi som jeg følger og som årlig gir meg million inntekter. Jeg skriver dette for å 'vekke' en del av dere når dere begynner å låne penger for å kaste dem etter 'dårlige' penger.

 

At du NL selger AKD for å hive dem etter TOM finner jeg helt bort i veggene.

AKD er 1 av 3 selskap som bygger rigger som blir godkjent for bruk på Norsk sokkel, og også vil være verdensledende i sitt slag. At alle 'jalla' selskapene en stund har fått dominere innen rigg vil fort bli avslørt når levering og forsinkelser/driftsproblemmer begynner å melde seg.

Tolmodighet er en dyd når det gjelder AKD, men ikke for TOM lenger.

Link to comment
Share on other sites

Hei nazze! :smile:

 

Der var du igjen, du dukker gjerne opp når TOM har fått en smell og kommer med det jeg kaller selvskryt... :wink: Interressant nok det...

 

Du får gjerne mene hva du vil, skulle bare mangle. At du ikke har tro på TOM, tror jeg har med mangel på kunnskaper å gjøre. Du kaller selskapet ulønnsomt, kan du utdype det..?

 

Siste kapittel om TOMRA, er ikke skrevet.....og det går opp og ned i dette gamet her, det gjelder alle...

 

Kanskje du dukker opp igjen når TOM er over 60 igjen, altså om ikke så lenge...

 

Snakkes nazze...! :biggrin:

 

 

________

Link to comment
Share on other sites

Keeping the dream alive

 

Tomra opplevde marginal vekst fra Q1 til Q2, det må gå ann å stille seg spørsmålet hvorvidt veksten kan opprettholdes dersom salgsvolumet til Tyskland har nådd toppen.

 

Annualisert Q2 gir en EPS på 3,04-. Med aksjekurs 44,7 gir det en P/E på 14,7. Etter min mening ligger det fremdeles inne i prisingen en vekst, og det skal det vel gjøre i Tomra's tilfelle. Spørsmålet er om markedet begynner å frykte tilbakegang i resultatene...

 

Selskapet fremstår veldrevet, og mulighetene for fortsatt vekst er store. Jeg tror nedsiden er begrenset fra fredagnes sluttkurs.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Zoonic,

med ulønnsomt mener jeg selvsagt ikke selskapets drift.

Jeg er av den bestemte oppfattning at TOM er en dårlig investering per dato.

Psykologien rundt TOM er negativ og har vært det en stund, derfor blir det ulønnsomt for aksje eierene hvis de ikke har en inngang som er under dagens kurs. Fremover tror jeg at TOM ligger å vaker mellom 38-50 kr. Kommer det et nytt minikrakk og vi kan handle TOM rundt +/- 30 skal jeg vurdere selskapet !

 

Jeg hadde nok vært mer aktiv på forumet dersom det ikke hadde vært for denne TOM dominansen som har herjet iallefall så lenge jeg har vært et passivt medlem.

Vi har pga. verdensituasjonen et nervøst marked og fokus bør for en tid rettes mot de selskapene som tjener på uroligheter.

 

Ha en fortreffelig sommer helg.

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at du tjener millioner og har større portis enn oss andre, Nazze.... :biggrin:

Jeg unner deg det.

 

AKD salget var for å ta noe TOM billig nå og selge denne andelen ut igjen om en uke eller to, når TOM (kanskje) har steget noen kroner igjen..... for kanske og kjøpe AKD noen kroner lavere...

Jeg velger å tro at det ikke er noen bråhast i AKD...... :cool:

Jeg er relativt belest om det selskapet.

 

Fint at du vekker oss som er forelsket i "dårlige penger".

Vi trenger hjelp og det er derfor jeg har vært såpass klar i mine innlegg lenger ned på at jeg er i utakt med markedet.

Noe jeg skjønner du ikke sliter med.

Heldiggrisen... :wub:

 

PS.

TOM vender ned iflg. FA sin TA-side i dagens avis.

Svak støtte på 41 og intet kjøpssignal før vi passerer 64 (og det skjer vel aldri mer) om TOM er ett ulønnsomt prosjekt.... :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen nazze:-)

 

Helt greit at du mener de tingene der. Noe annet du nevner er dette:

 

Jeg hadde nok vært mer aktiv på forumet dersom det ikke hadde vært for denne TOM dominansen som har herjet iallefall så lenge jeg har vært et passivt medlem.

 

Dette tror jeg mange har irritert seg over, slikt har kommet jevnt og trutt. TOM skal liksom tas litt og så blir man litt "skadefro" når det kommer en killevink eller to, innleggene bærer litt preg av det, etter min mening. De tåler vi, men man må "ta igjen" litt ellers blir det helt galt... :wink:

 

Og, hadde det ikke vært for Tomrainterressen her inne, så spørs det om det hadde vært noe Aksjeforum i det hele tatt... :mellow:

 

Vel,vel, nazze, skriv mer, vi trenger slike skribenter!

 

Og en ting til: Bli gjerne forelsket i et selskap, det er noe veldig godt ved det, ikke glem det. Samtidig er TOM en av de beste tradingaksjene på hele OSE, her tjener mange, mye penger, nazze...

 

Nei, nå blir det reker og hvitvin, mens jeg tenker på Tomra! :biggrin:

 

 

____

Link to comment
Share on other sites

Lurer meg innomhus i varmen..

 

limer denne inn for å minske noe av det negative i Tomra. Skrevet i dag Søndag men er likevel kanskje litt eldre

 

Åtte kanonaksjer?

Av: Odd Steinar Parr Kilde: HegnarOnline

Dato: 16.07.06 07:58

 

Åtte aksjer på Oslo Børs får bare kjøpsanbefalinger. 67 i alt.

I en oversikt av Jacques Chahine Finance over anbefalinger siste 75 dager kommer det i Finansavisen frem at åtte aksjer på Oslo Børs har full uttelling med "kjøp" fra samtlige analytikere.

 

Disse aksjene er (antall kjøpsanbefalinger i parentes):

Tomra (12)

Songa Offshore (10)

Acergy (9)

Aker Yards (8)

Eltek (8)

Tandberg Television (7)

EDB (7)

Subsea 7 (6)

 

Vi minner om at Tomra etter at denne oversikten ble kjent la frem litt skuffende tall for 2. kvartal - og ditto skuffende tyske prognoser. Flere meglerhus har jekket ned kursmål, men foreløpig bare ett - Pareto - har vraket kjøpsanbefalingen

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Nazze når det gjelder dette med psykologien rundt Tomra. Jeg kjøpte mine første TOM aksjer i 86/87, den gang TOM skulle erobre Europas og USA's pantemarkeder (noen som kjenner seg i gjenn?). Kan vel trygt si at TOM den gang var noe forut for sin tid og at resirk den gang som i dag fortsatt har en lang vei å gå i den store sammenheng.

 

Nå må det sies at jeg har stor sans for produksjonsbedrifter som Tomra og det de driver med, ikke minst nå som de tjener penger. Det hjelper bare ikke for oss aksjekjøpere så lenge markedet ikke verdsetter dette.

 

Så i dag kan en kanskje si om Tomra det samme som en kunne for 20 år siden:

Om Tomra er klar for verden er det ikke sikkert at verden er klar for Tomra.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Northern Lights,

Alt går ikke i bare pluss, AKD er den aksjen som står mest i minus, men det er ikke tap før en selger, vet du.

Det er om å gjøre å plukke kvalitetsselskaper på en lav nok kurs og avvente.

 

Å selge for å ta gevinst er aldri feil, å vente til gevinsten 'fordufter' er feil, men det vet jo alle !

 

Meglere og TA er ikke til å stole på, unntatt når de viser seg å slå til med sine fremtids spådommer. En skal stole på seg selv og 'gi litt faen' i alle disse anbefalingene, husk at disse meglerfolka alltid har en agenda og absolutt ikke sitter med fasiten, men de kan være en joker på en heldig dag.

 

Å ha litt ro og overblikk tror jeg er viktig fremover, samtidig skal en være spesielt selektiv i disse dager før en hiver penger på en 'god aksje'.

Vi er forbi dagene tidligere i vår da det daglig var en ny aksje som gikk 10-20%.

Alt så ut til å vokse inn i himmelen med Vollvik i førersetet.

Alle aksjer gikk, selvsagt også TOM.

 

Mr. RoRu er daglig innom med sine balanserte 'varsko', tror det kan lønne seg å lytte til ham i disse ulvetider, det virker som han gjør det godt i dette aksjespillet.

 

Ellers var mitt tidligere innlegg ikke ment som sarkasme, men heller et 'stoppsignal' i en turbolent og usikker periode.

 

Ha en fortreffelig aksjedag imorgen, det gjelder selvsagt til alle.

Link to comment
Share on other sites

Flere har sikkert les dette som ble lagt ut på HO igår:

 

TOM - bevisst underrapportering i 2Q pga Tyskland

 

"Personer med godt kjennskap til TOMs resultater har hvisket meg i øret at TOM bevisst har tidsavgrenset ca MNOK 300 millioner vekk fra 2Q-resultatet. Dette vil de i stedet inntektsføre i 3Q-06.

 

Årsaken skal være at de ikke ønsker å vise for stor fortjeneste på Tyskland nå som de er i ferd med å hale i land store kontrakter fra flere kjeder. Kjøperne vil raskt kunne bruke et for godt resultat fra Tysklands-salget som er pressmiddel ift pris, dersom TOM hadde vist et for godt resultat."

 

_______

 

 

Slikt er jo mulig, uten at det er ulovlig. Noen som har noen kommentarer til ovennevnte?

 

Jeg skrev på fredag at Carrefour kunne være kunden i Hellas, det er det ikke. Fått bekreftet det fra Tomra. Men jeg "gir" meg ikke, jeg tror det kan være et annet fransk, kjempeselskap, JCDecaux. Verdens største på kjøp av reklameplass i byrom. De sponser, møbler,sykler,benker,kiosker,toaletter osv. mot at de for bruke plass til reklame.

 

Og nå skal de sette opp RVM´s i allde store byene i Europa...? :smile:

 

Vel, vi får se, litt spekulering liker jeg, det kan være Clear Channel også..

 

____

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev på fredag at Carrefour kunne være kunden i Hellas, det er det ikke. Fått bekreftet det fra Tomra. Men jeg "gir" meg ikke, jeg tror det kan være et annet fransk, kjempeselskap, JCDecaux.

 

I "spørrerunden" etter Q2 fremleggelsen, nevnte Skarholt kontakter i Belgia, og føyde til BeNeLux, Frankrike osv. -Jeg oppfattet tilføyelsen som at han syntes Belgia var litt for presist...?

Link to comment
Share on other sites

Ja, kan være lurt å se webcasten flere ganger..

 

DnBNOR fortsetter med TOM i sin portefølje og skriver dette:

 

• Tomra falt kraftig etter kvartalstallfremleggelsen og tilhørende

presentasjon. Hovedgrunnen tror vi er at selskapet nedjusterte

forventningene til hva selskapet kan oppnå i Tyskland.

• Ikke desto mindre har selskapet store muligheter både i Tyskland

og i mange andre land, inkludert Storbritannia.

• Vi ser kursfallet som en overreaksjon, og beholder aksjen i

porteføljen.

 

 

_______

Link to comment
Share on other sites

Flere har sikkert les dette som ble lagt ut på HO igår:

 

TOM - bevisst underrapportering i 2Q pga Tyskland

 

"Personer med godt kjennskap til TOMs resultater har hvisket meg i øret at TOM bevisst har tidsavgrenset ca MNOK 300 millioner vekk fra 2Q-resultatet. Dette vil de i stedet inntektsføre i 3Q-06.

 

Årsaken skal være at de ikke ønsker å vise for stor fortjeneste på Tyskland nå som de er i ferd med å hale i land store kontrakter fra flere kjeder. Kjøperne vil raskt kunne bruke et for godt resultat fra Tysklands-salget som er pressmiddel ift pris, dersom TOM hadde vist et for godt resultat."

 

_______

Slikt er jo mulig, uten at det er ulovlig. Noen som har noen kommentarer til ovennevnte?

 

"

 

 

Dette er kanskje ikkje ulovleg... Kan vere verdifastsettelse av lager eller liggende ordrer, som er omtalt . Men eg er meir skjeptisk til at slikt evt lek ut frå Tomra, det heng ikkje på greip.!

Link to comment
Share on other sites

Ny neddradering av Tomra. Siden vi limer inn oppgraderinger bør vi også ta med nedgraderingene.

 

Selv synes jeg det er positivt at "husene" er mindre positive :wink:

 

 

Meglerhus kutter både anbefaling og kursmål på Tomra.

 

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (17.7.06 13:02)

 

 

Tomra falt 15 prosent på Oslo Børs fredag etter de skuffende tallene som ble lagt frem etter børsslutt torsdag. I dag er aksjen ned nye 2,2 prosent til 44 kroner.

Kaupthing kutter i et notat fra fredag sin anbefaling på Tomra fra "buy" til "accumulate". Kursmålet tas ifølge Reuters ned fra 72 til 58 kroner.

 

- Historien viser det tar Tomra lenger tid enn ventet å utvikle nye markeder. Vi føler derfor at det er mer aktsomt ikke å ta høyde for full suksess i Japan og andre ikke-pantemarkeder i vår verdivurdering, heter det blant annet i notatet.

Link to comment
Share on other sites

Enig, Felis...

 

Flere nedgraderinger:

 

UBS Lowers Tomra Target Price

 

Monday, July 17, 2006 6:13:58 AM ET

Dow Jones Newswires

 

 

0855 GMT [Dow Jones] UBS lowers Tomra Systems' (TOM.OS) target to NOK63 from NOK68. Cuts 06 EPS by 6% to NOK3 and 07 EPS by 5% to NOK3.18. Says 2Q sales disappointed slightly but EBIT was a bit better than expectation. Adds the group lowered its market guidance for Germany, which could weigh on the stock short term.

 

However, ups forecast for the non-deposit businesses, as "we now include the Tesco (TSCO.LN) deal for 100 Tomra Recycling Centers and the Sumitomo (8053.TO) agreement regarding the installation of 100 reverse vending machine's." Keeps at buy. Shares -4.2% at NOK42.70. (AST)

 

 

_______

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...