Jump to content

Langsiktig satsing/Meglerhus


stili_83

Recommended Posts

Hei!!

 

Har et par spørsmål som jeg håper noen kan ta seg tid til og svare på.

 

Er i dag fullstendig ny og uerfaren når det gjelder aksjer, men vurderer og investere en plass mellom 50 000-100 000 kr i aksjer isteden for og sette dem på høy rente konto.

 

Så først og fremst lurer jeg på om dere kan anbefale et meglerhus som kan passe meg.

Har ikke tenk til og kjøpe og selge ofte, kommer nok til og finne meg 3-5 forskjellige aksjer og la pengene stå i en 3 års tid. Ser det er flere som nevner Netfonds og Nordnet, hvor det påpekes kurtasje og årlig gebyr selv om dette ikke seier meg så mye. Hvilket meglerhus tror dere passer meg best?

 

Har sittet nå i noen uker og lest litt på forum og andre nettsteder om forskjellige aksjer, og blitt nysgjerrig på følgende aksjer: REC, Aker Solutions, Norsk Hydro, Aker Biomarine, Marine Harvest og Gjensidige.

Tror slik det ser ut til nå, så synes jeg REC ser veldig spennende ut.

 

Noen kjenner til disse eller som har noen andre anbefalninger, tenker som sagt litt langsiktig?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er i dag fullstendig ny og uerfaren når det gjelder aksjer, men vurderer og investere en plass mellom 50 000-100 000 kr i aksjer isteden for og sette dem på høy rente konto.

 

Regner med at dette er penger du kan tape uten problemer. I aksjemarkedet kan det gå temmelig hardt for seg, særlig for enkeltselskaper. Da er det fort gjort å handle feil, og forværre tapene, dvs at man følger følelsene og ikke fornuften / erfaringer. Det sies at 90% av de som går inn i aksjemarkedet taper penger på det, og bare en liten %-andel klarer å arbeide seg opp stabil gevinst. Klart, man kan ha flaks å kjøpe riktig aksje til riktig tid, men klarer man å holde på den opp 10%, 50%, 100%, 200%? Om man ikke følger med, så er det ofte et hazardiøst spill, som kan like gjerne gå ned som opp. En opptur som man ikke gevinstsikrer kan erstattes av en lengere nedtur.. Det kan gi stress å måtte følge med på alle endringene i markedet om pengene er viktige.

 

Så først og fremst lurer jeg på om dere kan anbefale et meglerhus som kan passe meg.

Har ikke tenk til og kjøpe og selge ofte, kommer nok til og finne meg 3-5 forskjellige aksjer og la pengene stå i en 3 års tid. Ser det er flere som nevner Netfonds og Nordnet, hvor det påpekes kurtasje og årlig gebyr selv om dette ikke seier meg så mye. Hvilket meglerhus tror dere passer meg best?

 

Har prøvd Netfonds og Skandiabanken, men falt for Nordnet. De har et rimelig avansert trigger-system, flere konto-typer (ikke bruk IPS noe mer!) hvor f.eks. Investeringskonto er skattefritt før uttak (samme som Livkonto hos Netfonds), pent og brukervennlig system, enkelt å bruke, gratis realtidskurser for Norge. For din type bruk (lave verdier) har de minikurtasje, så du kan betale enda mindre i kurtasje, men har ikke satt meg altfor godt inn i forskjellene på meglerhusene.

 

Mange her som bruker Netfonds pga kurtasje, men de handler også mer aktivt og bruker sikkert systemet annerledes enn jeg. For meg ble det litt for gammeldags system, og Skandiabanken ble for hjemmesnekret og tungvindt.

 

Har sittet nå i noen uker og lest litt på forum og andre nettsteder om forskjellige aksjer, og blitt nysgjerrig på følgende aksjer: REC, Aker Solutions, Norsk Hydro, Aker Biomarine, Marine Harvest og Gjensidige.

Tror slik det ser ut til nå, så synes jeg REC ser veldig spennende ut.

 

Noen kjenner til disse eller som har noen andre anbefalninger, tenker som sagt litt langsiktig?

 

Om du virkelig tenker langsiktig og bare vil ha noe som kan slå høyrentekonto, så kan det være en ide å kjøpe et rent indekspapir, som XACTOBX eller DNBNOROBX. Disse vil følge markedet, om du vil ta med deg den generelle oppgangen, uten å måtte punge ut årlige gebyrer og salgsgebyrer til et fond. Det viser seg ofte at dette lønner seg i forhold til fond, siden fond aldri klarer å slå markedet over tid, selv om de kan gjøre det over en "god periode".

 

Bull-derivatene kan også være en ide om du kan time en oppgang, men disse må brukes over kortere tidsperioder da de mister verdi over tid. Kan gi mer gevinst, men også mer arbeid og risiko.

 

Om du i tillegg klarer å time topper og bunner, kan det gi en pen gevinst. Men det er lettere sagt enn gjort da. Blir du med ned på et kræsj, må du regne med å vente flere år før du får tilbake pengene, og selger du da i panikk eller nød, så kan du regne med å gå med tap. Det er heller ingen garanti for at markedet tar seg opp igjen til gamle nivåer, selv om det historisk sett har gjort det.

 

Selskaper gir ofte mer gevinst, men også mer risiko for større og mer langsiktige tap. Har du flaks eller av en eller annen grunn gjør det riktige, så kan det bli bra. Men det er jo også mer arbeid å følge flere selskaper enn et marked, men for noen er dette en hyggelig hobby som kan gi litt attåt brødskiva om man gjør det bra.

 

Så spørs litt hvor interessert du er i å følge med og hvilken risiko du ønsker. Vanskelig å gi en klar anbefaling, fordi hva som passer best er ganske så individuelt. Man kan også få så mye råd til det tyter ut av øra, men bare erfaring og selvstendig analyse kan egentlig sikre gevinst i dette kaotiske markedet. Særlig guruer og andre selgere vil gjerne selge den siste bjellesauen, men dette er som oftest ikke veien til særlige gevinster, ihvertfall ikke uten skikkelige entry og exit-strategier.

 

Og ja, de som har funnet noe av substans i markedet, vil jo ikke fortelle hvordan de egentlig gjør det ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen hit Stili_83. smile.gif

 

Er enig med mye av det FrankS skriver.

  • Indexfond uten gearing er en god ide som nevnte OBXEXACT eller dnbnorobx
  • evt er et annet alternativ er fond , her er det veldig mye å velge i men lurt å velge noe som har gjort det bra over lengre tid som f.eks: Dnb Nor SMB .....ei god side om fond er denne : www.morningstar.no

 

.....over lengre tid slår indexen mesteparten av aksjene, derfor er dem jeg nevnte nå en god ide..

 

Har du allikevel lyst å satse på enkeltaksjer krever dette endel mer når det gjelder timing for kjøp og stop-loss (punktet da du bestemmer deg for at du har tapt nok og heller vil prøve en annen aksje eller cash)

Isåfall bør du lese en god del og sette deg inn i ting. Boken til høyre her er glimrende å starte med (Aksjekjøp & Daytrading av O.Grøtte )

 

Det er ikke altfor vanskelig å finne en startegi som gir bra avkastning over tid , det som er vanskelig er å ha den rette psykologien til å følge denne både i med og motgang.

sleep.gif Har man interresen og brenner for det kan aksjer være en gøy hobby.

 

Lykke til !

 

..og er det noe du lurer på er det bare å skrive her...

 

mvh

Sharpshooter

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen og tusen takk for grundige svar, kanskje litt for grundig til og med ;)

 

Må innrømme det er ikke alt dere skriver her som jeg skjønner som f. eks passive fond og gearing osv +++

Men har allerede bestilt boken som nevnes her, så skal prøve og få lest den så jeg får litt basis kunnskaper.

 

Men mulig jeg sikkert provoserer og oppfatter oss uerfarne som "snørrunger" når vi kommer inn og skal prøve og satse på aksjer i håp om og tjene store penger. For det er klart at aksje markede er ufattelig mye mer en og bare finne en aksje som er kjent og tro den skal stige slik at du selv sitter igjen med en enorm avkastning.

 

Men ta meg f. eks, har funnet meg noen aksjer som er langt nede ifra det de en gang var, men som jeg selv anser som om at fremdeles har stort potensial pågrunn av at denne teknologien er det stort behov for fremover som f. eks REC. Det er så klart er der ufattelig mange parametre der ute i aksjemarkede som man ikke vet om eller kan kontrollere, men dette er penger som ikke er belånt som jeg er villig til og gamble i håp om at det kanskje kan dobble seg over tid dersom jeg har is i magen.

 

Men hva skjer dersom et selskap du har aksjer i blir kjøpt opp av ett annet?

Tap du kun alle pengene din dersom selskapet går konkurs eller er det andre ting som kan gjøre at du taper alt?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei Stili, og velkommen til forumet her!

 

Tror du vil finne at takhøyden og aksept for kunnskaper / manglende kunnskaper er veldig høy her. Et sted må man jo begynne, og det har vi alle gjort. Og selv om man har noen trades på baken, må man aldri bli så kjepphøy at man tror at alt man tar i går opp til gull, eller at en vet så himla mye. De som gjerne har tjent mest, har jo som regel tatt mest risiko, og risikerer da å gå på en stjernesmell en eller annen gang. Kvitt eller dobbelt er jo et spill hvor banken alltid vinner tilslutt.

 

Alltid morsomt med nye innspill og perspektiver, og man kan aldri terpe for mye på basisen her, for den er viktig.

 

Jeg selv er mer teoretisk anlagt, og har derfor ikke tradet så himla mye. Men har brukt mye tid på å utforme analyse-algoritmer. Men uten trading, blir det jo ikke mye pæng utav det, så har satt meg litt inn i det praktiske igjen nå. Erfaring er nok den beste læremester.

 

For et år siden vurderte jeg HRG og RXT. Den første gikk til himmels, den andre ned i dass. Jeg trakk meg ut ganske fort ut av begge da jeg følte jeg ikke visste nok, og det er jeg glad for. Har idag ganske godt grunnlag for å kunne "forstå" hvordan profittere på markedet. Men det har tatt 1 år, fra å begynne fra scratch. Jeg ønsker ikke å bli "tatt på sengen" for å si det sånn :laugh:

 

Generelt sett, kan nedgang være ganske brutale, særlige i enkelte tilfeller som REC, der jeg forventer en pullback i morgen eller overimorgen. Oppgang er ofte treigere og seigere, med pullbacks (midlertidig nedgang) som gjerne bryter alle regler man kommer på. Det er gjerne derfor folk taper penger på aksjemarkedet, fordi de lar tap komme, mens det tar tid og risiko å bygge opp kapital. Og siden nedgang ofte er så uforutsigbart og plutselig, bryter de gjerne også stopp-loss fortere enn man får sagt "AU!". Så det er vanskelig å finne en "silver bullet".

 

Som du skjønte av forrige innlegg og sikkert også dette, er det mye å sette seg inn i. Om du spør 10 tradere hvordan de gjør det, kan du få 20 svar.. Alle finner sin måte, bruker sine verktøy, etter kanskje å ha prøvd hundrevis av de. Ofte er det enkleste det aller beste. For erfaring er her det eneste som virkelig gjelder. Du kan lese om det i en bok, men er nødt til å finne ut selv hvordan virkelig gjøre det, og like det nok til å drive på. For som sharpshoota sa, så er å hanskes psykologien veldig mye av tradinga.

 

Om du kjøper noen selskaper som bunner ut nå, lar det gå noen år og så tar ut profitt kan det gå veldig bra. Du kan vinne i lotto også. Det kan gå jævli@!& :ohmy: dårlig også, men i lotto taper du bare en liten sum. Det er surt å tape penger, men om du har den rette innstillingen, skjerper det deg, får deg selv til å kaste alle forhåpninger og overtro ut av vinduet og bli en trading-ninja :ph34r: (etter noen måneders trening og studier), kan du det! :smile:

 

For de aller fleste som prøver seg går det veldig dårlig, fordi man ikke følger med. Så kan være både lurt og morsomt å sette seg inn i tingene, og prøve og feile litt, se hva som fungerer for en selv.

 

Vi som sier dette, sier dette av erfaring. Så det er ikke for å "jekke ned jyplinger" noen hakk, eller, joda det også da :tongue:

 

Om et selskap kjøper et annet, må de selvsagt betale for det. Da får du den prisen som aksjonærene skal ha, som gjerne er litt høyere enn nåværende pris. Er ikke sikker på hvordan dette bestemmes helt, men du får ihvertfall pengene. Mange gambler på at selskaper kjøpes opp, da kursen ofte stiger opp til den prisen i forkant.

 

Det skumleste som kan skje er vel egentlig emisjoner. Dvs at selskaper trenger penger og lager nye aksjer som de vanner ut de eksisterende med og selger disse. Da blir jo de eksisterende aksjene mindre verdt. Er ikke sikker på lovverk og slikt rundt dette, men man kan ihvertfall følge med på økonomien til selskap for å se om dette er sannsynlig. For virkelige dårlige aksjer, som IGE og "penny-stocks" (lavere kurs enn 1 krone her i Norge), kan emisjoner "vanne ut" over 90% av verdien, noe som er j.... surt for eksisterende aksjonærer, men da ofte helt avgjørende for å få selskapet til å klare seg.

 

Konkurs er selvfølgelig game over, men du slipper å betale kurtasjen da :laugh:

 

Jeg har alltid vært fascinert av aksjemarkedet, og liker å finne nye formler som fungerer bedre enn det jeg har fra før. Men faren er jo at jeg aldri får tradet :blush:. Farer lurer overalt.. Derfor, best å bli en trading-ninja :ph34r:

Edited by FrankS
Link to comment
Share on other sites

Hei!!

 

Har et par spørsmål som jeg håper noen kan ta seg tid til og svare på.

 

Er i dag fullstendig ny og uerfaren når det gjelder aksjer, men vurderer og investere en plass mellom 50 000-100 000 kr i aksjer isteden for og sette dem på høy rente konto.

 

Så først og fremst lurer jeg på om dere kan anbefale et meglerhus som kan passe meg.

Har ikke tenk til og kjøpe og selge ofte, kommer nok til og finne meg 3-5 forskjellige aksjer og la pengene stå i en 3 års tid. Ser det er flere som nevner Netfonds og Nordnet, hvor det påpekes kurtasje og årlig gebyr selv om dette ikke seier meg så mye. Hvilket meglerhus tror dere passer meg best?

 

Har sittet nå i noen uker og lest litt på forum og andre nettsteder om forskjellige aksjer, og blitt nysgjerrig på følgende aksjer: REC, Aker Solutions, Norsk Hydro, Aker Biomarine, Marine Harvest og Gjensidige.

Tror slik det ser ut til nå, så synes jeg REC ser veldig spennende ut.

 

Noen kjenner til disse eller som har noen andre anbefalninger, tenker som sagt litt langsiktig?

 

 

 

Vist du skal vil tenke langsiktig sparing så er det lureste å putte aksjene i store selskaper som kan vise til at dei har greid seg over lang tid og betaler 3-4% i årlig utbytte som man plasserer i aksjer igjen. Feks Statoil når dei får produksjnoen opp igjen etter vedlikehold og oljeprisen holder seg til det samme eller mer, så kan jo man få bra utbytte + kansje ein liten gevinst i at kursen opp, kan man håpe på 10-20% gevinst årlig noen år framover til neste høgkonjuktur er over. Må huske at aksjemarkedet ikke alltid er en god plass å ha penger og prøve å komme seg når høykonjukturen er over ca kvert 4-5år, da halvere kursene seg ca.

 

Lykke til=)

Edited by helgehegg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...