Jump to content

Valutakursutvikling GBP/NOK


Recommended Posts

Hei!

Jeg er ikke noen valutaekspert, og har kommet hit for å søke råd, i håp om at folk her har litt peiling. Håper jeg har kommet til rett sted :)

 

Jeg flyttet til Storbritannia i September 2014 for å studere, og får alle mine inntekter fra Norge (altså Lånekassen). Jeg må derfor forholde meg til kursutviklingen GBP/NOK. Da jeg flyttet hit var kursen noe annerledes fra det den er nå:

332nhqa.jpg

Siden jeg hadde lite erfaring med å forholde meg til valutakurser, og satte opp et budsjett basert på hva kursen var på da, så gikk jeg på en liten smell i desember samme år. Jeg har siden den gang blitt veldig bevisst på at dette er noe jeg er nødt til å følge med på... Jeg har nå (endelig) fått meg en britisk bankkonto, og planlegger å overføre pengene fra min norske konto til den når kursen er gunstigst. Problemet er at jeg ikke vet når det er! Nå i det siste har den jo gått ned, som er bra for meg, men hvordan kan jeg vite om den kommer til å fortsette å gå nedover, eller om den kommer til å begynne å stige igjen? Vel, ingen kan forutsi fremtiden... Men noen har kanskje mer kunnskap om forholdene enn andre?

 

Er det noen her som har noen råd å komme med? Skal jeg vente med å overføre pengene i håp om at kursen synker mer, eller skal jeg gjøre det nå før den begynner å stige igjen?

 

Hilsen en som ikke har peiling. :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er veldig enkelt:

Om dette er penger du trenger, så er det bare å overføre de når du trenger de. Å spekulere i kurssvingninger gir ingen mening om du faktisk trenger pengene! Du trenger vel ikke overføre alt med en gang, men ved behov?

 

Om dette er penger du har råd til å tape, så kan du tegne noen linjer og gjøre noen antakelser og prøve å følge en plan på hva du vil gjøre. Spørsmålet er om det hele er verdt det, enten om du synes det er gøy, eller at forskjellen i penger har noe som helst betydning for deg. Er det snakk om lite penger i et 5-10 års perspektiv, så vet du nok svaret selv.

 

For at spekulering i valuta skal lønne seg i form av tid og arbeid som kreves, så må det en viss grad av leverage til. Da må man i tillegg vite hva man driver med og sikre seg mot å tape for mye på en gang. Valutalån/konto er derfor noe du ikke trenger å bry deg særlig om, annet enn når du vet du skal aktivt spekulere og har sikret deg allerede mot "worst cases" (viktig ved spekulering).

Edited by FrankS
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! :)

 

Saken er den at jeg betaler for bolig, skolepenger og et (ganske dyrt) prosjekt i GBP. Min siste innbetaling for dette skoleåret er i april, og den blir på (sannsynligvis mer enn) £7635. Med en kurs på 13,00 (som den var i januar) blir det 99 255 kr. Den siste måneden har den falt, og skulle den nå 12,00, vil beløpet bli 91 620 kr. Dette utgjør en forskjell på 7 635 kr. Kanskje bare småpenger for skikkelige spekulanter, men for en ung student som meg så er det en betydelig forskjell.

 

Hvis jeg velger å ikke gjøre noe som helst, så er det kursen i april som bestemmer hvor mye jeg skal betale. Hvis den har sunket til under 12,00 da, så blir jeg veldig glad! Men hvis den har steget igjen, så taper jeg flere tusenlapper. Jeg kan redde disse tusenlappene nå om jeg setter pengene over på en britisk konto, for da blir det dagens kurs som gjelder. Men hvis jeg gjør det nå og det viser seg at kursen bare fortsetter å synke, så har jeg forhindret meg selv i å spare kanskje enda flere tusenlapper. Så der har du problemet mitt!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! :)

 

Saken er den at jeg betaler for bolig, skolepenger og et (ganske dyrt) prosjekt i GBP. Min siste innbetaling for dette skoleåret er i april, og den blir på (sannsynligvis mer enn) £7635. Med en kurs på 13,00 (som den var i januar) blir det 99 255 kr. Den siste måneden har den falt, og skulle den nå 12,00, vil beløpet bli 91 620 kr. Dette utgjør en forskjell på 7 635 kr. Kanskje bare småpenger for skikkelige spekulanter, men for en ung student som meg så er det en betydelig forskjell.

 

Hvis jeg velger å ikke gjøre noe som helst, så er det kursen i april som bestemmer hvor mye jeg skal betale. Hvis den har sunket til under 12,00 da, så blir jeg veldig glad! Men hvis den har steget igjen, så taper jeg flere tusenlapper. Jeg kan redde disse tusenlappene nå om jeg setter pengene over på en britisk konto, for da blir det dagens kurs som gjelder. Men hvis jeg gjør det nå og det viser seg at kursen bare fortsetter å synke, så har jeg forhindret meg selv i å spare kanskje enda flere tusenlapper. Så der har du problemet mitt!

 

Jeg vil si at problemet ditt er enten oppkonstruert eller gnient. Begge deler er et problem for DEG.

 

Ok. Kanskje betyr det ekstra tusenlapper +-. På nåværende tidspunkt er dette bare i ditt hode dog.

 

Poenget er at mens vi tar en tidsreise fremover i tid, vil hva som viser seg lurt og ikke, faktisk vise seg.

 

 

For oss som har levd litt, så er et tap på 30k ikke noe vi tenker på i den store sammenhengen engang. Hva er det? En lusen månedslønn?

 

7.6k? Om dette er viktig for deg, så har du helt feil fokus når det gjelder penger.

 

Poenget, er at tid kan bare gå fremover når det gjelder investeringer, ikke bakover. Så å grunne over småpenger er mye bryderi for veldig lite, og som man fort kan tjene inn ved å spare / tjene mer!

 

Trading kan fort bli et problem om man prøver å bruke slik kunnskap med penger man virkelig trenger. Ikke gjør det vær så snill!

 

Med forbehold om at du kanskje har helt andre prioriteringer i livet ditt!

Edited by FrankS
Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg skjønner at dette er småpenger for deg. Men for meg, som faktisk ikke har noen annen inntekt enn hva jeg får fra Lånekassen, så har disse tusenlappene mye å si! Nesten alt jeg får av Lånekassen vil gå til universitetet, bolig, og et universitets-relatert prosjekt. Det jeg sitter igjen med når alt dette er betalt, som skal holde for hele skoleåret + sommeren, er faktisk mindre enn hva du beskriver som "en lusen månedslønn". Disse "småpengene" kan f.eks. ha betydning for om jeg kan reise tilbake til Norge i påskeferien, eller om jeg må bli her.

 

Men takk for rådene. :)

 

Det jeg egentlig lurte på, var om noen her har noen som helst peiling på hva som (kanskje) kommer til å skje med kursen fremover. F.eks. med hensyn til oljeprisen eller andre faktorer... Jeg har ingen kunnskap om dette, det er derfor jeg spør. Jeg er ikke som de vanlige brukerne av dette forumet, jeg har aldri vært her før, jeg fant forumet gjennom et Google-søk da jeg lette etter et passende sted å spørre om dette. Du kan altså se på meg som en person helt uten kunnskap om aksjer og valuta-handling, som kun lurer på hvordan hun kan spare noen kroner mens hun er i utlandet. Du synes kanskje at jeg ikke passer inn her (jeg gjør jo ikke det, og har heller ingen planer om å bli her), og du må gjerne ignorere denne tråden. Men hvis det er noen her som er kvalifisert til å uttale seg om den videre kursutviklingen, selv om det bare blir (kvalifisert) gjetning, så hadde jeg satt pris på råd... :)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet kridah! Erfaren eller ikke så er forumet åpent for alle økonomiske spørsmål på alle nivåer. :)

 

Jeg er absolutt ingen valutaekspert, men kan gi deg et svar i forhold til hvordan valutamarkedet blir påvirket. Norsk krone er svak i mot de fleste andre valutaene nå på grunn av (blant annet) en veldig lav oljepris som gjør at mange norske bedrifter tjener mindre penger fordi de har vært helt eller delvis avhengig av oljeproduksjonen. Så (veldig) enkelt forklart så vil det lønne seg å å vente med å kjøpe pund hvis du tror Norge som nasjon skal gjøre det bedre fremover (høyere oljepris, ny teknologi, høyere rente etc). Det er mange meninger om dette, og jeg skal ikke være en spåmann, men sentralbanksjefen hadde denne uken sin årlige tale som du kan lese om her: http://e24.no/makro-og-politikk/aarstalen-2016/oeystein-olsen-winter-is-coming/23619911

 

Dette påvirker valutamarkedet: http://www.valutatrading.no/dette-pavirker-valutamarkedet/

 

Ellers så er rådene FrankS kommer med gode, og jeg ville ikke som student spekulert med pengene på valuta, men heller spredd risikoen ut i form av å ta ut akkurat det du trenger når du trenger det.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg skjønner at dette er småpenger for deg. Men for meg, som faktisk ikke har noen annen inntekt enn hva jeg får fra Lånekassen, så har disse tusenlappene mye å si! Nesten alt jeg får av Lånekassen vil gå til universitetet, bolig, og et universitets-relatert prosjekt. Det jeg sitter igjen med når alt dette er betalt, som skal holde for hele skoleåret + sommeren, er faktisk mindre enn hva du beskriver som "en lusen månedslønn". Disse "småpengene" kan f.eks. ha betydning for om jeg kan reise tilbake til Norge i påskeferien, eller om jeg må bli her.

 

Men takk for rådene. :)

 

Det jeg egentlig lurte på, var om noen her har noen som helst peiling på hva som (kanskje) kommer til å skje med kursen fremover. F.eks. med hensyn til oljeprisen eller andre faktorer... Jeg har ingen kunnskap om dette, det er derfor jeg spør. Jeg er ikke som de vanlige brukerne av dette forumet, jeg har aldri vært her før, jeg fant forumet gjennom et Google-søk da jeg lette etter et passende sted å spørre om dette. Du kan altså se på meg som en person helt uten kunnskap om aksjer og valuta-handling, som kun lurer på hvordan hun kan spare noen kroner mens hun er i utlandet. Du synes kanskje at jeg ikke passer inn her (jeg gjør jo ikke det, og har heller ingen planer om å bli her), og du må gjerne ignorere denne tråden. Men hvis det er noen her som er kvalifisert til å uttale seg om den videre kursutviklingen, selv om det bare blir (kvalifisert) gjetning, så hadde jeg satt pris på råd... :)

 

Hei igjen og selvfølgelig velkommen til gards! Her er det plass til alle, og du må for all del fortsette å stille spørsmål og lure på ting. Finnes jo som kjent ingen dumme spørsmål, bare dumme svar ;)

 

Noen tusenlapper er selvfølgelig penger det og, og jeg har ikke for vane å kaste de rundt meg, så hvis det ble inntrykket, så var det ihvertfall ikke meningen. Jeg har fast jobb og under gj. lønn, så ikke så mye å skryte av der tongue.png Det jeg mente var at over tid, så får du et annet perspektiv på penger, at de mer er et middel, enn et mål i seg selv. Om du ennå ikke har hatt et arbeid med fast lønn, så virker det sikkert som om det er veldig om å gjøre å maksimere det lille du har tilgjengelig. Problemene kommer når du virkelig behøver de, og de enten er låst ned eller har tapt seg i mellomtiden.

 

Spørsmålene dine er gode spørsmål og virker sikkert viktig for deg nå. Det jeg prøvde å få frem, men som kanskje ikke ble forklart godt nok, var at om disse pengene er viktige for deg, så er det som oftest en dårlig ide å prøve å spekulere i fremtidig kursutvikling på slike penger. Dette fordi fremtiden alltid kan gå helt motsatt av hva du forventer / antar, og derfor vil enhver beslutning ha en viss risiko ved seg for å ha gjort et dårlig valg. Siden du virkelig behøver disse pengene, så kan det bli psykologisk og økonomisk veldig tungt å miste noe av de! Da spørs det om du klarer å skjønne hvilken situasjon du kan risikere å sette deg selv i, ut ifra de valg du gjør frem til da.

 

Som Ståle nevner, så er en velkjent strategi å ta ut litt og litt penger, og dermed spre risikoen over tid. Derimot, er du fornøyd med kursen nå, er det ikke direkte "galt" å ta ut alt nå, da valutakurser er mer "sum zero game" enn aksjemarkedet. Ev. kan du ta ut mer jo mer kursen går i mot deg, men holde igjen uttak etterhvert som kursen går med deg (enkel taktikk). Jeg ville ikke forvente å tjene veldig mye på noe slikt, ikke fordi dette er alt for lite penger det er snakk om, men fordi man i praksis ikke klarer å utnytte muligheter 100%. Å følge med slik er endel arbeid i tillegg, men kan være en enkel og grei erfaring å ta med seg, om du interesserer deg for litt mer i markedene enn bare muligheten til å få ekstra penger.

 

Jeg vet du helt sikkert ønsker at noen kommer og forteller deg hvilken vei kursen vil gå fremover i 1-3 års perspektiv. Problemet med det er at de alltids kan ta feil, og det da uansett er ditt ansvar å sikre deg om det skulle gå motsatt vei. Jeg har nevnt en enkel strategi over, men heller ikke den er ufeilbarlig ved større hendelser som kriser og krig eller til og med mangel av disse, som kan forrykke valutakurser ut av sitt vanlige gjenge. Så vil bare fortsatt advare mot de negative konsekvensene det er å spekulere med penger man virkelig trenger. Vi hører så ofte om de som har lykkes å gå fra fattighuset til million-trading, men det er et lite mindretall av alle de som konsekvent taper i markedene og mislykkes over tid. Det sies at 80-90% av tradere taper penger over tid, dvs har man oddsene mot seg ved spekulering. Så har man ikke en god plan, så blir det veldig om å ha flaks eller ikke, noe som kan lære deg feil måte å se på markedene på.

 

Så fremfor å fortelle deg om kursen skal gå opp eller ned, noe jeg heller ikke har lov til å gjøre (økonomisk rådgivning), så prøver jeg å gi de beste rådene jeg kan gi ut ifra din egen situasjon og i forhold til hvor vanskelig det er å time markedene. Tror det er viktigere at du selv finner svar, enn å bare gjøre noe fordi noen andre har sagt det.

Edited by FrankS
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal gjette kursutviklingen fremover......for det blir selvfølgelig bare synsing... så tror jeg det kan flate ut endel nå og man vil få en periode der det roer seg endel. Å bytte over til britisk konto nå er nok muligens litt seint. Tror ihvertfall at hvis det hadde vært meg ville jeg sitte rolig i båten,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...