Jump to content

Traders Pit - Episode 183 - Torsdag 16.12.04


pluss201

Recommended Posts

Som bookmaker burde jeg strengt tatt unnlate å kommentere spill foretatt av mine kunder. Taushetsplikt og sånn. Siden pluss201 og Tekniker'n tilsynelatende har forskuttert sine gevinster, finner jeg det imidlertid på sin plass å komme med et par kommentarer.

 

De som har fulgt med på denne føljetongen fra starten vet at det i begynnelsen dreide seg om hvordan markedet ville reagere etter tirsdagens EU-dom. Min påstand var at dette var en ikke-hendelse med svært liten kursdrivende effekt, mens de nevnte herrer på sin side trodde på et aldri så lite rally. Når et konkret veddemål skulle forhandles fram, ble det fra min side foreslått at jeg ville vinne dersom det var mulig å kjøpe TOM på 34-tallet BÅDE onsdag og torsdag. Grunnen til at jeg tenkte på akkurat dette tallet var at aksjen ble handlet på 34.20 på det høyeste på mandag. Dessuten var kursen 34.50 torsdag 2. desember før stop-loss skredet endte i 27.70 og påførte betydelig kortsiktig teknisk skade.

 

Hva skjedde så på tirsdag? Jo, aksjen ble omsatt så lavt som 33.90 ETTER at dommen var kjent. Sluttkursen ble 34.40. Også i dag (onsdag) var det rikelig med muligheter til å kjøpe på 34-tallet. Jeg mener derfor at jeg har fått fram poenget mitt, nemlig at det ikke ville bli noe rally før eventuelt på fredag. At aksjen viste styrke på slutten av dagen i dag skyldes åpenbart "nyheten" om salg av panteautomater til oljesjeikene.

 

Dersom jeg taper dette veddemålet blir det som da Torbjørn Jagland vant valget i 1997, men ikke nådde tenk-på-et-tall-grensa på 36.9%. Men et veddemål er et veddemål; for all del! Poenget mitt er bare at utfallet ikke lenger har noe med EU-dommen å gjøre. Det det dreier seg om nå er den klassiske kampen mellom frykt og grådighet. Dersom tirsdagens EU-dom aldri hadde eksistert ville kursen trolig ha vært uendret. Det er ikke overraskende at både topper og bunner blir gradvis høyere for hver dag som fredagen nærmer seg. Men jeg minner om at TOM endte ned 1.20 kroner 14. oktober. It ain't over till the fat lady sings!

 

:blob6:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Engaboy: Veddemålet deres gir litt ekstra krydder i aksjehverdagen! Setter derfor pris på det!

 

Du nevner imidlertid at TOM-kursen ende ned 1.20 den 14.oktober, altså dagen før det første positive vedtaket i Bundesrat 15.oktober. Det er helt riktig, men hadde jo en spesiell årsak. Som vi kanskje husker så handlet dette om delstaten Baden-Wuttenberg (B-W). B-W som tidligere var en sikker ja-stat, bestemte seg plutselig for å stemme blankt pga av at minipartiet FDP (som styrer sammen med CDU i B-W) stilte "kabinettspørsmål" i pantesaken, og tvang dermed B-W til å stemme blankt 15.oktober. Denne nyheten ble kjent på et tysk nettsted klokken 15.45 den 13.oktober, men først kjent i det norske markedet etter børsslutt - og slo dermed først inn i TOM-kursen 14.oktober. Med B-W tapt var det med ett skapt usikkerhet om utfallet 15.oktober.

 

Jeg tviler at noe tilsvarende nyhet kommer i morgen.

 

Origo

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Jeg har nok ikke innkassert gevinsten allerede. Hvem som går seirende ut av dette veddemålet er alt jeg ser av spenning for morgendagen. Samt hvorvidt det regner eller pøser i Bergen i morgen.

 

Får vi det ventede kjemperallyet på fredag, skal jeg alltids makte å cashe ut for pils på Fotballpuben.

 

Jeg kan jo prøve meg med å påstå at jeg roet så mange nerver på mandag ved innlegget fra søndag at vi fikk oppturen allerede da slik at litt av tirsdagsrallyet uteble? Vel. Det er en litt drøy påstand fra min side.

 

Musikken var dempet på vorspielet, jeg skal være enig i det. Det var nok mer en pølsefest enn et skikkelig studentvorspiel. I dag hadde vi vel noe i overkant av et teselskap med en skarp en i drikkevarene? Har vært noen beherskede dager. Å presse kursen ned i morgen er vel heller ikke en umulighet. Opp på fredag går det uansett. I vill hastighet forhåpentlig.

 

Mens vi er inne og tenker på tall. Hvilken kurs ser vi for oss på fredag tro? 36,90? :eek: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Veddemål, kursmål osv:

At lufta ble litt vel fort tatt ut på tirsdag er jeg enig i EngaBhoy, det hadde med de håpløse pantemotstanderne i AVGU å gjøre. Men når kursen går fra 33,30 til 34,50 og racer opp til 35,10 som HOM anser jeg dagen for å være rimelig god. Åpning opp 0,40 øre dagen etter med slutt på HOD anser jeg også for å være temmelig sterkt. Dagen i dag tror jeg du taper med god margin. Åpning idag skal skje på 35,40, det bestemte jeg allerede i går :wink:

 

Kursmål idag er friskt, 36 kan nås dersom selgerne skjerper seg og ingen dårlige nyheter senker oss. Om vi faller litt tilbake midt på dagen blir jeg ikke overrasket. Jeg laster uansett opp hele dagen i morgen, så skal vi få et helvetes kjør på fredag :D

 

Kursmål 40 før jul støtter jeg helt og holdent, Origo, og selv om vi nok får en korreksjon etter den formidable oppgangen de siste ukene, kan 30-tallet være en saga blott allerede i neste uke.

 

Så gjenstår kun bekreftelsen: ordre?

Link to comment
Share on other sites

Bare for at det ikke skal være noen tvil: Jeg også anser sjansene for at jeg vinner det omtalte veddemålet som små. Med tanke på den opprinnelige uenigheten mellom oss, altså om det ble rally eller ei på tirsdag, var formuleringen av betingelsene lite gjennomtenkt fra min side. Nok om det.

 

Langt mer prinsipielt interessant er kursmålet for sluttauksjonen fredag. Det overrasker meg hvor nøkterne de oppgitte kursmålene nedenfor er. Kan man virkelig få kjøpt TOM i ro og mak for under 40 etter at absolutt alt er i boks? Dersom man tror på tosifret kurs i 2005, slik vår kjære totalleverandør av breaking news, kan man i så fall få 150% avkastning på 12 måneder uten å påta seg noen politisk risiko. Å posisjonere seg i TOM i dag vil dermed være totalt meningsløst med verdenshistoriens råtneste risk/reward forhold. Det må da være langt bedre å kjøpe på 39 uten risiko enn på 36 med risiko. Inngangskursen vil være uinteressant når/hvis TOM står i 100. Jeg tolker dette som at flere ikke er så langsiktige som de gir uttrykk for, men at de går for et raskt klipp på fredag. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Kraftig hopp i oljeprisen

 

Av TDN Finans

 

Oljeprisen fortsetter opp torsdag morgen. Onsdag hadde oljeprisen den største oppgangen på seks måneder etter at fyringsoljelagrene i USA falt forrige uke.

 

I tillegg var destillatlagrene uendret, som var lavere enn ventet.

 

Sammenlignet med prisene klokken 16:00 onsdag ettermiddag er kontraktene torsdag morgen drøyt to dollar fatet høyere.

 

Les resten her:

http://www.dn.no/forsiden/energi/article396334.ece

Link to comment
Share on other sites

Tomra

 

Nå ble det litt mye veddemål her. Enig med Tekniker'n, en må tape og en må vinne.

 

15 minutter til kursene begynner å danne seg for dagen. Jeg opprettholder mitt estimat fra i går: 35,70.

 

Avslutningen på gårsdagen var såpass positiv at dette bare kan gå en vei! :naka: Tomra :naka:

Link to comment
Share on other sites

Hei Engaboy!

 

Vi som er inne i Tomra stoler på våre eminente analyser! Noe "ekstra" må vi jo ha igjen for alt arbeide vi har nedlagt på den fronten. Dette fikk vi også godt betalt for 15.oktober, og kommer til å få det igjen i morgen!

 

Ellers så er jo veddemålet deres mye mer spennende enn utfallet i Bundesrat i morgen! Jeg er for øvrig slettes ikke sikker på hvem av dere som vinner.

 

Er ellers fullt ut enig med deg i at kursen "logisk sett" bør fyke gjennom 40-tallet i morgen etter at det positive vedtaket er fattet. Jeg har ingenting imot at så skjer!

Link to comment
Share on other sites

Ref EngaBhoy

 

Inngangskursen er veldig relevant når en gang Tomra står i 100. Spesielt for de som satser alt på ett kort som jeg. Jeg har mange flere aksjer nå enn jeg ville hatt hvis jeg ventet på at kursen stod i 39. Sist gang jeg kjøpte meg inn igjen var på 24,60. Det gjør en viss forskjell når kursen står i 100 om man har hatt råd til å kjøpe 10' eller 15' aksjer. Jeg har forøvrig ikke tenkt å selge hverken på fredag eller mandag. Jeg ser en uendelig rekke av triggere fremover og støtter Tekniker'n i hans kursmål for 2005.

 

Siphlo

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så sikker på om vi skal ytterligere opp idag.

Tror det blir flatt og mulig noe ned i sluttauksjonen eller på åpningen imorgen.

Alltid nervøst foran disse Bundesrat møtene !

 

Jeg vedder bare med meg selv nå om dagen - og jeg vinner hele tiden :D

Link to comment
Share on other sites

Casher inn 265 mill.

 

Folketrygdfondet kvitter seg med alle sine nærmere 800.000 aksjer i BNbank.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (16.12.04 09:36)

 

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Tre aksjetips - Har 2/3 av BNbank

- Falnes casher inn - - Selg aksjen

- BNB

 

 

 

 

Folketrygdfondet har solgt alle sine 780.600 aksjer i BNbank, fremgår det av en børsmelding.

Som kjent har Íslandsbanki budt 340 kroner per aksje i BNbank, noe som gir Folketrygdfondet 265 millioner kroner for aksjene.

 

 

 

 

 

Hmm... regner med at dette må investeres igjen. Skulle vel kunne gi sånn ca 7.5 mill Tomra aksjer

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk følgende hyggelige melding fra det tyske miljøverndepartementet i dag (via e-post):

 

Wir wuenschen allen Kolleginnen und Kollegen ein froehliches Weihnachtsfest und ein erfolgreiches Jahr 2005.

 

Ihre BMU--Pressestelle

 

Herved bringes denne hilsenen videre til alle TOM-kjennere!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk følgende hyggelige melding fra det tyske miljøverndepartementet i dag (via e-post):

 

Wir wuenschen allen Kolleginnen und Kollegen ein froehliches Weihnachtsfest und ein erfolgreiches Jahr 2005.

 

Ihre BMU--Pressestelle

 

Herved bringes denne hilsenen videre til alle TOM-kjennere!

 

Mottar du lønn også Origo ? :D

Link to comment
Share on other sites

Siphlonurus:

 

Forskjellen mellom 24.60 og 39.00 er noe helt annet. Det er jo en oppgang på 58.5%. Som Origo sier er det jo flere som allerede har fått godt betalt og mye spenning ved å gå inn da alt så litt mørkere ut for et par måneder siden.

 

Det jeg snakker om er de som har sittet på sidelinja hele veien fram til nå. For de vil det ikke være noe stort poeng å gå inn nå dersom de kan få aksjen bare 3 kroner dyrere i morgen (eventuelt mandag). Handelen så langt tyder ikke akkurat på noen massiv posisjonering fra store aktører. Sjekk forøvrig meglerstatistikken. Dagens foreløpig laveste er 20 øre over mitt target. Det er ikke sikkert at det stopper der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk følgende hyggelige melding fra det tyske miljøverndepartementet i dag (via e-post):

 

Wir wuenschen allen Kolleginnen und Kollegen ein froehliches Weihnachtsfest und ein erfolgreiches Jahr 2005.

 

Ihre BMU--Pressestelle

 

Herved bringes denne hilsenen videre til alle TOM-kjennere!

 

Mottar du lønn også Origo ? :D

 

Huff, der ble jeg avslørt! Men som jeg har sagt tidligere: Ich bin ein Bayer....

 

he-he :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Fullt mulig for begge parter å vinne veddemålet skulle jeg tro.

 

Går vi gjennom "se så skummel jeg er 35.50"-sperren som er lagt ut, antar jeg at linjene til Sverige av mystiske årsaker nok en gang ryker.

 

Har en følelse av at noen trader den dyreste tiøringen ever i dag...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...