Jump to content

Teknisk Analyse og signaler


Vegard

Recommended Posts

Ja, grattis pluss201. Synes den er litt vrien å spå i det helt korte bildet nå. På den ene side er den veldig strukket, på den annen side veldig høyt volum. Kanskje vi skal opp til 0,75/0,77 før vi får en meningsfylt pullback? Løper uansett ikke etter nå.

 

PDR

 

Høyt volum på morgenkvisten her. Gjør et nytt forsøk her

Edited by ramses
Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Aner ikke noe om TA, kjøper kun langsiktig på fundamental analyse. Men TA virker intressangt. Vurderer å trade litt for å "spice" opp aksjedagen men trenger å sette meg godt inn i TA og hvordan den brukes først. Noen som har forslag på gode bøker, websider med mer?

 

Mvh

 

Vagabond.

Link to comment
Share on other sites

PDR

 

Solgte en kvarting på 0,59. Resten er trailet til b/e+.

 

JIN

 

Ser ut som denne har tenkt seg videre. Mulig det blir noe backing and filling før kontinuasjon, men jeg har handlet en del og kjøper mer ved bekreftet brudd. Om ikke annet bør den hvertfall få en intradagspullback fra forrige topp på 34+.

Edited by ramses
Link to comment
Share on other sites

IGE

 

Når aksjer gir signaler om kontinuasjon så snart etter kraftig oppgang, er det ofte snakk om fake og ikke break. Men på den annen side har volumet tørket fort inn, hvilket øker oddsen for raskere kontinuasjon, og det var også fin volumøkning igjen i dag. Litt usikker her, men med den r/r denne aksjen gir kan det være vel verdt et forsøk selv om man anser sannsynligheten for treff mindre enn normalt.

Link to comment
Share on other sites

IGNIS

 

Vrient å kjøpe aksjer som har gått såpass, men sjekk 60min chart. Ikke utenkelig at den er i ferd med å bygge et flagg. Kjøper kun ved eksplosivt brudd på høyt volum.

 

DIAG

 

Ligger og vaker rundt 7,5 motstanden. Volumet har også økt noe siste par-tre dager. Kommer det er skikkelig volumrykk i intradagschart, kan denne være vel verdt et forsøk. Høy risiko!

Link to comment
Share on other sites

FAST

 

Jeg ser to svakheter i aksjen, samt en annen meget god grunn til å ligge unna :

 

Svakhet 1:

Den stigende trenden er brutt markert med ( l ) i chartet. I første omgang signaliserer dette en svakere stigningstakt, evt konsolidering.

 

Svakhet 2:

Støtten ved 13,50 ble brutt for få uker siden, noe som var en "key support" og en alvorlig svakhet (vist ved (ll). Micro oppgangen siden nøytraliserer ikke dette.

 

En viktig "grunn 3" til å ligge unna aksjen er den særdeles sterke motstanden ved 15,50. Denne er riktignok noen tiører unna, men jo nærmere aksjen kommer denne, desto sterkere salgspress. Jeg utelukker ikke (men tror ikke) at aksjen i beste fall kan strekke seg ørlitegrann videre, men å satse penger på det er uaktuelt..

 

Men hvorfor sitte i en aksje med flere svakheter i chartet, og uten kjøpssignaler og sterk motstand over seg?

 

Går aksjen over 15,50 på volum, vil det være et sterkt kjøpsignal. Men det er det svært lav sannsynlighet for nå.

 

FAST7777.gif

Link to comment
Share on other sites

Hei Investor!

 

I DNO ser det foreløpig ut som en sunn konsolidering på lavere volum. Har vel minimumsretrace inne allerede sånn ca. Skal se litt nærmere på den når jeg har litt bedre tid.

 

PDR

 

Resten gikk på 0,64. Ikke noen spesielt god grunn. Håper dog på en konsolideringsfase på lavere volum hvor jeg kan få en reentry lenger ned.

Link to comment
Share on other sites

Endret trådnavnet slik at det blir litt mer forståelig for de som ikke kjenner til begrepet TA.

 

Legger merke til skikkelig negativ RSI-divergens i NHY og STL, samt andre bluechips som ORK og DNBNOR. Behøver ikke bety noen nedgang umiddelbart, men er et betydelig svakhetstegn.

 

Sitter du fremdeles short i NHY/STL, Tekniker'n?

Link to comment
Share on other sites

Hei Vegard

 

Jeg er short i NHY. Har vært ut og inn av den flere ganger nå, og min siste short-inngang er på 538. Jeg sitter i den posisjon til mitt target som er 500.

 

Jeg tror som nevnt tidligere at Oslo Børs er i ferd med å toppe ut. Nedenfor er et annet case jeg følger tett:

 

Shortekandidat : YAR

 

Som chartet under viser, kan YARA være i ferd med å bryte støtte. Støtten ligger presis på 93,00, noe chartet under ikke viser, men det fremkommer i et candlestick/bar-chart. Bryter aksjen støtte på 93,00 på volum, så er aksjen etter mitt syn en shortekandidat.

 

aaYAR.gif

Link to comment
Share on other sites

boxing.gif

 

En liten utfordring vedr. TA:

 

Om man sitter med aksjer i dette eller hint, så kjøper/selger man vel egentlig aksjer ut fra et syn/forståelse man har i det øyeblikket man kjøper, hvilken tidshorisont man har?

 

En kan selge seg ut med stort tap pga. TA den ene dagen, mens en som satt i 2 dager til, høstet gevinst f.eks! Sånn er det ofte.

 

Mitt poeng er, at man utfra TA eller FA, ikke kan danne seg det hele og fulle bildet i en aksje. Alt dette må sees i sammenheng, det er min erfaring.

 

Skal man selge i TOM pga. at støtten brytes og vi ender under 27 på mandag den 18.04, Vegard?

 

Det gjør ikke jeg!

 

HELHETEN ER ALLTID AVGJØRENDE! - mener jeg....!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vet du at vi kommer til å ende under 27 på mandag, Zoonic? Det gjør ikke jeg. :P Du mener kanskje på onsdag - etter utbytte. Tomra er et case som er vanskelig å følge teknisk - annet enn som shortekandidat i det korte bildet. Større utbytter avgir alltid signaler som er vanskelig å tyde i chartet, men jeg ser ikke på Tomra med det tekniske øyet for tiden, der er det mer å hente andre steder.

 

STL, NHY, YAR, ORK og DNBNOR er alle kandidater til teknisk shorting nå. Yara er svært nær støtten, og har en RSI som divergerer ned fra den flate kursen. Formasjonen kan selvfølgelig også være et flagg eller en konsolidering lik den vi så i PGS rundt nyttår. Tiden vil vise, men jeg er enig i salgssignalet på markert brudd av 93.

Link to comment
Share on other sites

Fallet så langt har vært på lavt volum så teknisk sett lover det godt. Derimot, fallet etter Q4 på 15 millioner aksjer var ikke særlig bull. Men oppgangen da pant slå igjennom var på 22 mill aksjer, så betydelig større.

 

Nå er dette en tråd for teknisk, men det resultatet som Tomra vil levere på Tirsdag, med mindre det er noe svært bra nyheter fra øvrige markeder, så vil nok positive reaksjoner i kursen utebli. Hvis vi i tillegg går inn i en korreksjon på børsen så kan det bli følsomt i det korte bildet. Kostnader for non-deposit vil være høye for firmaet dette året, i tillegg til eventuell EU-bot. Det er 2006 som blir året for aksjen, men deler av dette vil nok prises inn når vi nærmet oss jul 05.

 

Desverre for min egen del skal ikke jeg sitte over til 2006 og ender vel med å gå glipp av en dobling det året der. Potensiale ligger der når non-deposit utgiftene trolig vil halveres(2006) og utplassering i enten Japan eller England bør kunne gå i orden, samtidig med at utrullingen i Tyskland er i full gang. De som fortsatt er med da, vil se hyggelige kurser....

 

TRC kan bli ett eventyr hvis dette er ett produkt som går mainstream etterhvert i land som Tyskland, Frankrike og ikke minst USA. Det er ingen konkuranse på det feltet enda.

Link to comment
Share on other sites

cop_download1.gif

 

 

Sier ikke at jeg "vet" at Tomra skal ned under 27.-. Men det er ikke usannsynelig, selvfølgelig avhengig av flere forhold. Som hvor mange "reddharer" som skal ut før q1, og mangel på positive nyheter før 19.04.05. kl 16.15!

 

Mange er redde for en ny nedtur som vi opplevde 16.02., ikke sant!

 

I verste fall, kan vi se rundt 25,- 20.04!

Jeg tror ikke det skjer, for all del. Er fullastet!

 

Men det er viktig og være mentalt forberedt ellers kan man foreta seg urasjonelle handlinger.

 

Men jeg er BULL på TOM!

 

Og - man kan ikke bare basere seg bare på TA.

 

HELHET - er min greie..

 

flowers2.gif

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig, Vagabond.

 

DNO

 

 

At volumet har tørket inn såpass fort er bullish. Høyt momentum gir også normalt mindre retrace. Hvordan et generelt markedsfall vil virke inn på denne skal være usagt, men i en normalsitusajon vil det ikke være utenkelig med kontinuasjon allerede i neste uke. Mao kan det være på tide å kanskje begynne å plukke litt snart om man ikke er inne. Jeg kommer hvertfall til å vurdere entry på mandag.

 

Hadde en liten diskusjon om gapene i DNO på Stocktalk. Limer inn et innlegg jeg skrev der.

 

Gapet fra 46 kan klassifiseres som et breakaway, mens neste gap snarere er et runaway. Man bør ikke basere tradingen på at gap stenges. Det at de fleste gap stenges (kan ta flere år), skyldes i første rekke ikke selve gapet men naturlige kursvingninger. Stenges ikke gapet på første minor pullback, vil det sannsynligvis stenges på neste sekundære korreksjon eller på neste primærtrend ned. Men beveger kursen seg først inn i et gap, så vil det ikke være noen ferske referansepunkter for tradere/aktører i dette området, slik at kursen da lettere kan falle ned til gapclose som er lik første støtte og sette en (midlertidig) bunn der. Mao - hvis andre mer tungtveiende argumenter (støtte, motstand, retrace, overkjøpt etc) tilsier at en exit/entry bør legges i et område hvor det er et gap, bør gapet hensyntas. I motsatt fall, ikke.

 

En annen ting er at hvilket type gap det er, ofte kan gi en indikasjon på både videre kursretning og styrken på denne.

 

I DNOs tilfelle ligger vel gapet omtrent på 50% retrace. Med den styrken DNO har vist er det jo ikke sikkert den skal ned hit, men heller ikke utenkelig. Det blir vel kanskje mer et spm om å tilpasse det som kjøpes på "tidlig entry" til det som er komfortabelt ved kurser ned til gapclose?

 

Kan legge til at hvis klassifiseringen runaway er riktig, gir det et veldig hyggelig target.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...